6.6.09

D-TOWER - KOLOR JAKO KOMUNIKAT

Kolor jest uniwersalnym i jednym z podstawowych nośników informacji i znaczeń w otaczającym nas świecie. Jest wszechobecny. Pozwala nam, kolorowo-widzącym, rozróżniać przedmioty i zjawiska. Ma też ogromny wpływ na ludzki organizm, postrzeganie oraz emocje.

W społeczeństwie informacyjnym komunikat barwny ma szczególne znaczenie. Wielkoformatowe reklamy wyświetlane na cyfrowych ekranach, telebimy czy wielobarwne ekrany w telefonach komórkowych nikogo dziś nie dziwią. Stajemy się „społeczeństwem spektaklu”, gdzie „dzianie się” wydaje się być jednym z najważniejszych aspektów życia. Przedmioty muszą być interaktywne, muszą wciągnąć nas do gry, „mówić” do nas. Jednym ze sposobów ich komunikacji z człowiekiem jest kolor. Barwa prowokuje natychmiastową reakcję, wpływa na nasze emocje, apetyt, kreuje otaczającą nas przestrzeń.

Barwy służą też wzmocnieniu percepcji architektury. Odpowiednio do brany kolor oddziałuje na psychikę człowieka – odbiorcy architektury. Nowoczesne technologie umożliwiają sterowanie barwą obiektów i programowanie jej w zależności od nastroju czy osobistych upodobań kolorystycznych. Użytkownik przestaje być biernym konsumentem i odbiorcą przedmiotu, ale w pewnym stopniu również aktywnym współtwórcą.

Przykładem zastosowaniu koloru jako środka przekazu w architekturze może być rzeźbiarska 12-metrowa wieża 'D-Tower' w miejscowości Doetinchem w Holandii zaprojektowana przez Larsa Spuybroek'a:



Wieża jest częścią większego projektu aktywowania społeczności miejskiej przez sztukę w przestrzeni publicznej. Wieża informować ma o uczuciach i nastrojach panujących w miasteczku. Mieszkańcy mogą wyrazić swój nastrój w danym dniu poprzez zalogowanie się na stronie internetowej http://www.d-tower.com/ i wypełnienie krótkiej ankiety przygotowanej przez projektanta. Wyniki ankiety transformowane są przez D-tower , która za pomocą zmieniających się kolorów informuje o aktualnym „nastroju miasta”.

Cztery kolory przypisane są tu czterem podstawowym emocjom:
czerwony – miłość
żółty – strach, obawa
niebieski – szczęście
zielony – nienawiść

Graficzne przedstawienie rezultatów ankiety on-line na stronie internetowej:


Internauci mogą zostawić także osobisty komentarz do ich samopoczucia w ciągu dnia:


Przez pierwszy miesiąc po instalacji wieży w kolorystycznych komunikatach mieszkańców dominował niebieski - przypisany szczęściu. Z czasem emocje mieszały się każdego dnia. Aktualny stan można podglądać na specjalnej webcam



Więcej informacji tu:
- NOX
- o D-Tower
- o D-Tower na arc.space

1 komentarz:

  1. New Vegas Casino & Hotel Opens in Downtown Las Vegas
    Casino operator Borgata Hotel & Casino is officially opening 경산 출장안마 its first major gaming casino 세종특별자치 출장마사지 in 광양 출장샵 downtown Las Vegas. The new casino, the 남원 출장안마 Encore 경주 출장샵

    OdpowiedzUsuń