23.5.09

KOLOR

trochę teorii:

Kolor jako wrażenie psychiczne
Kolor widziany bądź odczuwany przez człowieka to określony zakres promieniowania elektromagnetycznego docierającego do odbiorcy w postaci fal o różnych częstotliwościach (tzw. światło widzialne: od 380 do 780 nm). Widzenie kolorów jest wyłącznie subiektywnym wrażeniem psychicznym powstającym w mózgu człowieka.
Percepcja barw to funkcja mózgu, ale związana z fizjologią oka ludzkiego. Ten sam kolor można odczuwać poprzez odbiór wielu różnych kombinacji ilościowych fal o różnych częstotliwościach, i odwrotnie: ta sama mieszanka fal może u obserwatora wywołać odmienne wrażenia kolorystyczne w zależności od wielu czynników dodatkowych, takich jak rodzaj oświetlenia czy obecność innych kolorów w polu widzenia.


Kognitywne widzenie informacji o kolorach

Kolor wpływa na ocenę cech przedmiotu: wielkości, ciężaru, odległości w jakiej się znajduje, np.:
- jasność powiększa (żółć, biel, pomarańcz), ciemność pomniejsza (fiolet, brąz, czerń),
- jasność żółcieni w barwie decyduje o ocenie odległości – żółcień ma właściwość pozornego zbliżania obiektu do oka patrzącego a błękit oddalania,
- ocena ciężaru przedmiotu – ciemnoniebieski, fioletowy, brązowy i czarny to kolory „ciężkie”; biały, błękitny, żółty – kolory „lekkie”.

Ergonomia widzenia
Informacje wizualne odbierane przez człowieka nie ograniczają się jednak tylko do koloru. Percepcja wzrokowa dotyczy także ruchu, położenia czy kształtu przedmiotu bądź zjawiska. Obraz jadącego przez most pociągu na tle drzew/nieba jest postrzegany całościowo, choć składają się na niego różne wrażenia:
- ruch pociągu / bezruch otoczenia,
- kolory,
- kształty,
- położenie poszczególnych elementów na planach
(pociąg na pierwszym planie, drzewa na drugim).

Nadal nie wiadomo jednak, jak to jest, że sytuacja postrzegana jest przez człowieka jako całość. Jest to tzw. problem wiązania cech opisywany już przez Arystotelesa, jako problem zmysłu wspólnego.

W naszych badaniach będziemy skupiać się na analizie percepcji kolorów zaobserwowanych w ruchu na przykładzie pociągów przejeżdżających przez most kolejowy na Wiśle w Warszawie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz